MenschPAGE

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Dawn of War: Winter Assault – na Orkov, za Cisára!

Jedna z najlepších real-time stratégií minulého roku sa vracia v podobe „zimného“ datadisku, ktorý si rozhodne zaslúži pozornosť všetkých militantne naladených fanúšikov knižnej série Warhammer 40 000. V ďalekej budúcnosti, kde nie je nič len vojna, sa v desiatkach galaxií, na stovkách planét odohrávajú najbrutálnejšie boje v dejinách ľudstva...

 Jedna z najlepších real-time stratégií minulého roku sa vracia v podobe „zimného“ datadisku, ktorý si rozhodne zaslúži pozornosť všetkých militantne naladených fanúšikov knižnej série Warhammer 40 000. V ďalekej budúcnosti, kde nie je nič len vojna, sa v desiatkach galaxií, na stovkách planét odohrávajú najbrutálnejšie boje v dejinách ľudstva...

Military sci-fi je literárny žáner, v ktorom sa kladie dôraz na pôsobivý opis bojových scén namiesto psychologizácie postáv. Inteligentná zápletka tiež nie je potrebná, stačí vedieť, že skupina mariňákov sa preháňa vesmírom, aby prežila v krutom boji o často bezvýznamné hektáre na akýchsi opustených planétach. Ak siahnete niekedy po Trinástej légii Gava Thorpea, okúsite hrôzu temnej budúcnosti na vlastnej koži. Ale opakujem – nečakajte hľadanie zmyslu života, ani nadčasové pravdy, len pravú akčnú likvidačku. Presne ako v prípade videohernej adaptácie.

Paradoxne som po nainštalovaní pôvodného Dawn of War zakúsil len jeho tutoriál a po overení jeho kvalít muselo okamžite nasledovať updatovanie na Winter Assault (veď načo hrať staré, keď máme nové;-)). Takže tu nebudem porovnávať rozdiely medzi originálom a jeho „príveskom“, a zameriam sa výlučne na Winter Assult akoby išlo o stand alone titul (mimochodom, kdesi medzi českými recenziami som našiel názor, že hra ako datadisk obstojí na výbornú). 

DoW: WA je kvalitná stratégia odohrávajúca sa v reálnom čase. Hovorím to takto vopred a overiť si to môžete v hodnotiacich položkách s argumentáciou. Baviť vás však bude, len ak ste ochotní pristať na zvláštnu atmosféru strateného sveta budúcnosti, kde okrem vojen neexistuje NIČ. Bezútešnosť je tu podčiarknutá na každom kroku a tak je možné naozaj so svojimi jednotkami spolucítiť. Keď sa plazia v zákopoch medzi mŕtvymi telami svojich druhov, dostane sa vám mráz chladnej planéty, na ktorej sa celá hra odohráva, až pod kožu. Je to kruté a niektoré beznádejné výsadky dokonca pripomínajú boje II. svetovej vojny (samozrejme, v atraktívnom sci-fi kabáte). To, akým spôsobom bola stvárnená téma, však má rozhodne v sebe niečo silné, aj keď zároveň smutné a bezútešné. Inak, k atraktivite svetov Warhammeru prispieva zásadnou mierou aj vyrovnaný mix vyspelej technológie s mágiou (hovorí vám niečo jednotka „technokňaz“?).

GRAFIKA 
V spleti miliónov enginov RTS titulov som sa stratil už dávno a tak ma, prosím, nežiadajte o technické špecifikácie. Hlavné predsa je, že animácia je plynulá, hra dobre šľape aj bez najnovších grafických kariet, objekty obsahujú množstvo pekných detailov a textúry tiež nepripomínajú rozmazané placky (len miestami ;-). Musím však priznať, že architektúra mimozemských civilizácií by mohla obsahovať originálnejšie stavby (to sa týka hlavne Eldarov a ich nemastných-neslaných budov). Imperiálna garda má zas všetky bunkre pomerne fádne čo sa týka ich sfarbenia, ale zas treba dodať, že ide o ich účelnosť a nie estetiku - takže odpúšťame.

INTERFACE 
Klasické myškoidné ovládanie, ktorým niet čo pokaziť plus kombinácia zopár kláves vám uľahčia komandovanie a prispejú k plynulému hraniu. Potešenie na mojej strane.

HRATEĽNOSŤ 
S Winter Assaultom ako futuristickou stratégiou nie je veľa problémov, ktoré by kazili zážitok z masového obetovania vojačikov pre nezmyselné požiadavky nadriadených. A nechýbajú tu ani supersilné jednotky veliteľov, ktorí môžu v boji povedať rozhodujúce slovo. My všetci slúžime Ríši a Cisárovi a tak je náš život druhoradý. Imperiálna Garda je tu len preto, aby bojovala do posledného muža. Ak sa vám takýto prístup páči, budete hrou nadšený a nijak vám to neskazí ani jednostranná orientácia na zasnežené úrovne. Poteší aj možnosť hrať dve kampane za rôzne strany, hoci mi dosť vadilo, keď som rozbehnutý útok musel zastaviť kvôli príbehu, ktorý ma zrazu pasoval za Eldara a tak sa začínalo s budovaním pekne od koreňov. 

MULTIPLAYER 
Dawn of War patrí údajne medzi to najlepšie medzi RTS posledných rokov najmä v multiplayeri, lenže ako to už občas v domácich, nehostinných podmienkach tohto zabudnutého zákutia modrej planéty býva, nemali sme možnosť si to overiť. Možno však radi prispejete do diskusie s vlastným názorom/skúsenosťou.

ZVUKOVÉ EFEKTY 
Keď už jestvuje určitý štandard, nie je veľmi čo nadhodnocovať, ani podhodnocovať. Zvuky sú na vysokej úrovni a je ich tu dostatočne pestré množstvo aj čo sa týka hlásení jednotlivých typov jednotiek v rámci každej zo zúčastnených strán.

HUDBA 
Heroické orchestrálky miešajúce rôzne motívy vám preženú telom vlny adrenalínu a zrazu si uvedomíte, že len tlačíte frontovú líniu dopredu ako zmyslov zbavení a bez obáv o osudy svojich zverencov. Ale práve v tom spočíva čaro vojenského režimu, ktorý vládne v Ríši. Keď ste v úzkych, len dáte príkaz veliteľovi jednotky na odpravenie jedného z radových vojakov (oficiálne sa tomu hovorí exemplárne potrestať, ale ide o obyčajné motivovanie vydieraním) a chlapci hneď hrajú na svoje pušky veselšie.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA
Náročnosť sa častejšie, ako mi bolo príjemné, dvíhala nepríjemnou jednoliatosťou terénu. Ak totiž stoja za sebou na pol mapy štyri identicky pôsobiace kopce, potom zrazu neviete, čo kde je a ako to tam (ale kam?) dostať... To je vážna výčitka najmä ak človek drví nepriateľa od súmraku do úsvitu a pri brieždení už nevie o svete naozaj nič – pred očami sa zlieva sneh s krvavými stopami a už si hovoríte, už len tuto prebehnem, túto maličkú úlohu splním... Vtedy stereotypný terén naozaj znepríjemňuje život. 

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 
Ku každej bojujúcej rase pribudla oproti originálu DoW jedna nová jednotka a okrem toho pribudla aj kompletne nová strana (Imperial Guard). Takže DoW: WA by mal uspieť aj ako datadisk. Opäť však zdôrazňujem: hodnotil som ho ako samostatnú hru. A hodnotím ho ako hru nadpriemernú a veľmi hrateľnú a záživnú a zábavnú a vôbec: Za Cisára!


Games | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014