Len nedávno na svetový trh videohier vtrhli vyspelé centrá zábavy do vrecka. Na jeseň minulého roka to bol prístroj Nintendo DS, tento rok na jar už nedočkaví fanúšikovia nocovali pred obchodmi, aby sa im ušla Playstation Portable od Sony. Najväčší boj sa však zakrátko zvedie v obývačkách spotrebiteľov. Svoje centrá domácej zábavy chcú na trh vrhnúť najväčší hráči na trhu, ktorý svojou veľkosťou začína dýchať na krk filmovému priemyslu.
Sony chce svoju Playstation3, ktorú predstavil tento mesiac na výstave Electronic Entertainment Expo (E3) v Los Angeles, uviesť do predajní niekedy na budúci rok. Rok 2006 bude mať v rodnom liste aj prístroj Revolution od firmy Nintendo, ktorá by rada opäť zaútočila na pozíciu svetovej jednotky, z ktorej ju pred časom vytlačila práve Sony. Americký Microsoft nechce nechať nič na náhodu a svoju konzolu začne dodávať do obchodov ešte pred tohtoročnými Vianocami.
Pôjde aj o formát
Všetci traja výrobcovia sľubujú posunutie domácej zábavy na dosiaľ nevídané úrovne. V srdciach nových konzol majú tikať procesory, ktoré zahanbia dnešné počítače. Grafické rozlíšenie už bude pripravené na televízory novej generácie - tzv. high definition (HD) zariadenia. Samozrejmosťou má byť podpora viackanálového priestorového zvuku či rýchleho pripojenia na internet.
Hracia konzola tak môže plne nahradiť domáce kino. Tak ako v roku 2000 prišla Playstation2 s podporou DVD diskov, dnes ide vývoj ďalej. Kým Microsoft ešte zostáva v konzole Xbox 360 verný osvedčenému DVD s kapacitou 9 gigabajtov dát, Sony ide ďalej priekopníckou cestou a osadzuje Playstation3 novou generáciou optických diskov. Blu-ray disky v súčasnosti pojmú viac ako päťnásobok toho, čo DVD. Vývoj však nie je ukončený a výrobcovia počítajú do budúcna až s kapacitou 200 gigabajtov.
Sony sa môže vďaka svojej pozícii svetovej jednotky na konzolovom trhu stať aj jazýčkom na váhach v boji formátov video diskov budúcnosti. Okrem Blu-ray diskov, ktoré podporujú napríklad Sony a Matsushita (výrobca značiek Panasonic a Technics) sa totiž snaží štandardizovať nástupcu dnešných DVD aj Toshiba so svojim formátom HD-DVD (high definition DVD). Oba tábory sa nedokázali dohodnúť na spojení síl, a tak sa na trhu opakuje situácia spred rokov, keď sa boj dvoch formátov magnetického záznamu skončil víťazstvom VHS kaziet nad systémom Betamax.
Zaujímavé pritom je, že Toshiba ako rival Sony na trhu formátov záznamových médií spolupracovala na vývoji procesoru Cell, ktorý bude poháňať Playstation3.
Na ktorú stranu sa prikloní Nintendo, zatiaľ nevedno, keďže tento výrobca ešte nezverejnil všetky informácie o svojom novom produkte.
Slabší hráči vyhynú
Nástup nových herných konzol nebude len súbojom výrobcov zariadení, ale aj výzvou pre vývojárov hier. Na tohtoročnej výstave E3 sa začalo výraznejšie hovoriť o tom, že obrovské náklady na vývoj hier, ktoré sú graficky na úrovni filmov, úplne vymažú niektoré menšie firmy z trhu, ktorého tržby sa rátajú na 10 miliárd dolárov ročne. "Niektorí vývojári sú vydesení. Sú bledí ako stena," odpozoroval Ankarino Lara, ktorý pracuje pre herný server GameSpot. Ako dodal, vývoj hier novej generácie začína byť taký náročný, že niektoré firmy ho jednoducho nedokážu zaplatiť.
Náklady na vývoj špičkovej hry dnes predstavujú zhruba 10 miliónov dolárov. V najbližších piatich rokoch sa môžu vyšplhať na 15 až 20 miliónov, poznamenal Doug Lowenstein, prezident združenia Entertainment Software Association. "Myslím, že každý vývojár alebo vydavateľ, ktorý nebude mať dostatočný kapitál, nebude už o päť rokov schopný na trhu prežiť. S technologickým pokrokom je čoraz ťažšie zostať konkurencieschopný," dodal. Aj najväčší svetový výrobca videohier Electronics Arts musel priznať, že už tento trend pociťuje na svojej ziskovosti.
Môže sa tak zopakovať história. Keď na trh nastupovala súčasná generácia konzol, krok s dobou vtedy neudržalo niekoľko dovtedy celkom úspešných herných štúdií, napríklad japonský Hudson Soft alebo americký Acclaim. MARTIN JAROŠ a reuters
Komentáre